A helyes nordic walking technika


MIÉRT FONTOS A HELYES NORDIC WALKING TECHNIKA?

Interjú Kovácsné Reich Tímea gyógytornásszal
Timi
Kovácsné Reich Tímea gyógytornász
Mobil: 06 30 5863557

– Kedves Tímea, szeretném megkérdezni, hogy miért választottad szakdolgozatod témájául a nordic walkingot?
– Azért választottam ezt a sportot szakdolgozatom témájául, mert szerettem volna egy hazánkban viszonylag újnak számító sportról írni. Gyógytornászként érdekel, miként lehet a rehabilitációban és a betegek gyógyításában alkalmazni.  A szakdolgozat készítése során megtapasztaltam, hogy a nordic walkingnak számos előnye van. 

– Milyen előnyöket tapasztaltál?
– Az oktatás során személyesen tapasztalhattam meg és érezhettem, hogy szinte minden izmom mozgásba lendült, ugyanakkor csökkent az izomfeszülésem a nyakamban, a hátamban és csökkent a derékfájásom. Egyéb sportok után a térdem fájni szokott, viszont a nordic walking edzést követően nem éreztem fájdalmat. Éppen ez a lényege ennek a sportnak, hogy kímélje az az ízületeket, erősítse az izomzatot, fokozza az állóképességet és csökkentse a fájdalmakat. A bot használata 30 %-kal csökkenti az ízületekre ható terhelést és az izomzat 90%-át igénybe veszi, dinamikusan dolgoztatja a tartó- és támasztó izmokat, javítja azok vérellátottságát, fokozza az ízületi nedv termelését, ezáltal növeli az ízületek mozgékonyságát. Ellenállóbbá teszi az immunrendszert és számos pozitív pszichés hatása van. Mivel egy személyre szabott, többféle intenzitással végezhető sport, akár barátokkal, családtagokkal, vagy csapattársakkal együtt is űzhető, ezért közösségformáló szerepről is beszélhetünk a nordic walking kapcsán. Ha mozgás közben friss levegőre, változatos terepre, szép tájra vágyunk, de fogyni is szeretnénk, akkor ez egy remek lehetőség.

– Úgy tudom, hogy a csontritkulás esetében az egyik leginkább ajánlott sport a nordic walking. Neked gyógytornászként mi a véleményed?
– A gravitáció ellenében végzett mozgásokkal lehet a csont szerkezetét erősíteni, növelni a csontállomány sűrűségét. Az űrhajósoknál éppen ez a probléma, hogy nincs gravitáció és emiatt csökken a csontsűrűség, kialakul a csontritkulás. A rendszeres sportolás, erősíti a csontokat és fokozza a csontképződést. A csontritkulásért felelős lehet a nem megfelelő hormonszint is. A NW azonban a véráramlás fokozásával elősegíti a hormonok eloszlását, hogy azok a megfelelő helyen tudják kifejteni a hatásukat, így csökkentve a csontritkulás kialakulásának kockázatát. Ha már fenn áll ez a probléma, akkor is nyugodtan végezhetjük a NW-t, hiszen az ízületeket kímélő, botokkal végezhető sport, valamint az izomzat megfelelő erősítésével is védhetőek az ízületek és a csontozat. 

– Hogyan segíthetjük elő, hogy ezeket az előnyöket maximálisan
megtapasztalhassuk?

– A legfontosabb a helyes technika elsajátítása szakember útmutatásai révén. Olyan oktatóhoz forduljunk, aki pontos magyarázatot tud nekünk adni arról, hogy az adott mozdulat mitől és hogyan lesz megfelelő. A helytelen bothasználat fokozza az ízületi problémákat és éppen ellenkező hatást érünk el.  A rossz testtartás és kartechnika pedig ellehetetleníti a felsőtest hatékony átmozgatását.
embléma 2
– Milyen hibalehetőségeket rejt magában a helytelen technika alkalmazása?
– Ha nem a sarok érinti elsőként a talajt és nem gördülünk végig a talpunkon, a combizom nem tud fékező erőt kifejteni a térdízületre. Az azonnali talpra érkezés fokozza az ízületre eső terhelést, így annak fájdalmát okozza.
A törzsnek enyhén előre kell dőlnie a lépés hossztól függően, vagyis a hátul lévő alsó végtag és a törzs egy egyenes vonalat alkot. Ehhez a has megfeszítése szükséges, így nem billen előre a medence és nem fog fájni a derekunk, illetve a csípő ízületünk.  Fontos, hogy a vállakat lehúzva tartsuk, hogy ne feszüljenek a nyakizmok.
Figyeljünk arra, hogy a kar hátralendítését a könyökízülettel indítsuk el és a kézfej egy vízszintes vonal mentén mozduljon hátra, a hátizomzat feszülése és a lapocka hátra mozdulása által. Tehát nem szabad nyújtott, egyenes karral a botra rányomni, mert megterheli a könyök és a vállízületet, hanem hajlított karral, könyökből kell indítani hátrafelé a toló mozdulatot.
A botot az elöl lévő láb sarka és a hátul lévő láb nagyujja közötti területre kell leszúrni. Tekintetünket szegezzük előre és erőteljes karlendítésekkel haladjunk.


– Mire érdemes még figyelni?

– Ne hanyagoljuk el a bemelegítést és a levezető nyújtást. Fontos a személyre szabottság mind az edzéstervben, mind pedig az eszközök kiválasztásában. Nordic walkinghoz semmiképpen se túrabotot válasszunk. Sokan összekeverik a nordic walkingot a túrabotos gyaloglással, pedig a túra során csak fogják a botot, támaszkodnak rá, így segítve a gyaloglást, míg a nordic walking esetében a csuklópántra terhelünk, erőteljes karmozgással toljuk és lendítjük előre magunkat, vagyis itt valódi izommunka történik. Ha megvan a megfelelő bot, fontos a mérete is. Optimális a bot hosszúság akkor, ha a botot függőlegesen tartva, felkarunk szintén függőleges, alkarunk pedig enyhén lefelé lejt. A cipőnk legyen kényelmes, kivitelezhető legyen benne a talp gördítése és tartsa a bokánkat. Az öltözék legyen réteges, légáteresztő, vezesse el az izzadtságot, hogy ne fázzunk meg. 

– Kiknek ajánlod elsősorban ezt a sportot?
– Mindenkinek 9 éves kortól. Ülőmunkát végzőknek, kismamáknak, túlsúlyosoknak, ízületi- és gerincproblémákkal küzdőknek és időseknek. Mivel különböző intenzitással lehet végezni, ezért a profi sportolóknak, kiegészítő edzésként ajánlanám, hiszen a nordic walkingot eredetileg a sífutók tavaszi-nyári edzésének alapjául fejlesztették ki, hogy hó nélkül is tudják gyakorolni a sífutó technikát. Összességében jó szívvel ajánlom a legfiatalabbaktól a legidősebbekig, bárkinek, rehabilitáció vagy állóképesség fejlesztése céljából. Illetve azoknak is ajánlom, akiknek felsőtestük átmozgatása éppolyan fontos, mint lábaik mozgatása. A nordic walking technika elsajátítását mindenképpen szakember segítségével kezdjük el és tanuljuk meg, hogy elkerüljük a nem kívánt hatásokat és kiélvezhessük e sport előnyeit.

 

– Köszönöm, hogy megosztottad velünk a szaktudásodat, és mint gyógytornász felhívtad a figyelmet, mennyire fontos a helyes nordic walking technika elsajátítása a valódi hatékonyság eléréséhez, és az ízületi problémák elkerülése érdekében! További jó munkát kívánok neked!

 

Richter Kati, VDNOWAS nordic walking C tréner
Tf. 06 20 260 8721
ÉRDEKLŐDÖM /kapcsolat/

A bejegyzés kategóriája: 50 felettieknek, Babahordozó nordic walking, csontritkulás, Egyéb, kismama nordic walking, Mama nordic walking, Nordic walking technika, Technika
Kiemelt szavak: , , , .
Közvetlen link.

Egy hozzászólás a(z) 0ejegyzéshez

  1. Szilas Csilla szerint:

    53 éves vagyok, nemrégiben estem át egy mélyvénás trombózison. A cikk elolvasása alapján úgy gondolom, hogy a trombózis utáni rehabilitációt is segíti a NW, ezért mindenképpen ki fogom próbálni.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.